Sidor

tisdag, november 29

Den som dör får se

ÅHH på att det bara finns live-videosar på den här totalt underbara låten. Som kompensation, slänger jag med texten.
Vaknar på rygg på en kyrkogård 
Under ett träd, grenar och löv 
Får jag va här fast jag inte är död? 
Minns inte särskilt mycket av igår 
Mer än att det var jävligt hårt, att jag levde för två 
Är det mer OK att jag är här nu då? 

Ställer mig upp mot trädet 
Små gula fläckar springer mot svart bakgrund på ögonen 
Sen blir jag yr och spyr och skäms 
Lägger mig ner igen på en gravsten 
Svart blank marmor mot min kind 
En familjegrav, vad skönt med lite sällskap idag 

Och jag har vart kär och ni har vart kär 
Och jag ligger här och ni ligger här 
Hisnande tankar jag vet att ni tänkt dom 
Jag tänker dom nu och jag vet att ni vet 
Vet mycket mer än jag, har sett mer än jag 
Men jag vet att den som dör får se 

Martin ringer, vi bestämmer träff 
Han möter upp i en batik T-shirt 
"Du är störd men du har koll" 
Martins blick kan fånga allt 
Han har testat allt, krig, heroin 
Martin är farlig men han är jätte fin 

Jag säger som det är att allt är sådär 
Bara sådär, sådär som det är såhär års 
"Och blir det inte bättre så lägger jag ner, så är det!" 
Men Martin får mig på bättre tankar 
Och snart är jag tankad och mina tankar far 
Hit och dit och tillbaks igen och hit och tillbaks igen 

Och jag har vart kär och du har vart kär 
Och jag står här och du står här 
Hisnande tanke jag vet att du tänkt den 
Jag tänker den nu, men vad tycker du? 
Hur kan du veta säkert? Hur kan du veta klart? 
Innan du ens testat? 

Det är fortfarande varmt i luften 
Fast det är mörkt 
Sommaren tog slut idag 
Det doftar och känns exakt som när det var vi 
Och jag får tänka på att låta bli 
Men det känns, du vet det känns 

Du och Norrköping gör er bättre i backspegeln 
Även fast du var min vän och det var mitt hem 
Men det gör inget längre, det gör inget nu 
Inte som i att jag inte bryr mig om dig längre 
Men jag har lärt mig vad som är bättre 
Och vad som är sämre 

Och jag var kär och du var kär 
Och jag stod här och du stod här 
Hisnande tankar som vi båda tänkte 
Jag tänker dom nu, men vad tycker du? 
Vad hoppas du? Vad önskar du vad vill du? 
Är du rädd? Är det så? Du är rädd? Du är rädd? 

Om du är rädd, sluta med det 
Om du är bränd och rädd lägg av med det 
Lita på mig börja med det 
Lita på mig sen får vi se 

Om du är rädd, sluta med det 
Om du är bränd och rädd lägg av med det 
Lita på mig börja med det 
Lita på mig, testa det 

Om du är rädd, sluta med det 
Om du är bränd och rädd lägg av med det 
Lita på mig börja med det 
Lita på mig sen får vi se


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar